Efektivní odpočinek se vám vyplatí i v práci

Jste schopni kvalitně odpočívat po práci? Jestli celý večer vydržíte s brambůrkami koukat na filmy, nemá to se správným odpočinkem nic společného. Výsledným efektem správného odpočinku by měla být osvěžená mysl i tělo. A k tomu vám skutečně válení před obrazovkou nepomůže.

Jak správně odpočívat

Odpočívat můžete prací na zahrádce, v divadle nebo na výstavě nebo třeba ve wellness centru. K velmi účinným formám odpočinku patří sport, třeba bruslení, plavání, volejbal, nebo běh, vše ve volném "rekreačním" tempu.

Není také dobré relaxovat jen s pravidelným přísunem adrenalinu, tím se připravujete o duševní síly. Na hormonech vyplavovaných při stresu si můžete vytvořit závislost.

Odpočinek by měl být pomyslným protipólem vaší profese. Pracujete-li duševně, bude pro vás vhodným typem relaxace pohyb, po fyzické práci zase oceníte třebadobrou divadelní hru nebo "klidnější" jógu.

Pozor na adrenalin

Psychologové upozorňují na negativní vlivy některých způsobů odpočinku. Je módou mezi podnikateli a manžery odpčívat za pomoci adrenalinových sportů, kupříkladu skákat padákem nebo z mostu na dlouhé gumě. Rychlé a náročné sporty, jako je právě třeba jízda na horském kole v extrémním terénu, squash, tenis či aerobic, burcují tělo k extrémním výkonům, při kterých se psychika vyčerpává. Právě po práci je nutné si odpočinout mimo jiné tak, že uvolníte myšlenky, aby napětí v těle i hlavě povolilo. U adrenalinových sportů hrozí riziko, že z vás vyčerpají poslední zbytky psychických sil. "Adrenalinové sporty jsou v prvé řadě aktivním odpočinkem, a proto jsou určitě lepší než pasivní odpočinek, třeba u televize. Domnívám se, že jejich háček je v tom, že z workholika mohou udělat člověka závislého na endorfinové dávce, která se v mozku uvolňuje při tom slastném zážitku překonávání vlastních hranic. Ale všechno má svá pro a proti," míní psycholog Tomáš Vašák. Mezi činnosti, které naproti tomu uvolňují a zklidňují, patří třeba procházky v přírodě, četba, meditace nebo jóga.

Pohoda je důležitá, udělete si ji

Výborně vám k tomu poslouží také wellness programy, masáže, sauna, kosmetické procedury, návštěva solné jeskyně i jiné aktivity, které vám budou příjemné. Wellness center nejen ve větších městech přibývá, můžete si tu dopřát cvičení v posilovně nebo si vybrat například některý z typů aerobiku čijógu, zajít si do sauny nebo na masáž.

Intenzivní odpočinkovou kúru vám nabízejí lázně, kde si můžete dopřát obdobné služby. Při víkendových nebo týdenních pobytech si můžete vybrat z různých procedur, odborníci vám sestaví program na míru. Včetně ubytování a stravy zaplatíte zhruba od pěti do dvanácti tisíc korun za týden podle sezony, místa a vybraných služeb.

Pro udržení dobré duševní kondice se nezříkejte ani živé kultury. Kina, výstavy nebo třeba divadla doporučují psychologové jako kvalitní trávení volného času všem profesím bez rozdílu.

Tělo i mysl lze strhnout

Proč je odpočinek tak důležitý? Přepracování je v podstatě přetížení organismu. Co se stane, když naložíte na váhu víc, než zvládne? Jak všichni víte, strhnete ji. A stejný princip platí u lidského těla a mysli.

"Výkonnost po určité době klesá, a pokud nezařadíte odpočinek, začnete čerpat z rezerv a jdete do minusu," upozorňuje Tomáš Vašák.

Přetížení se jako první projeví na psychice formou podrážděnosti. Začnete se uzavírat do sebe, přestanete se radovat, přemrštěně reagujete, jste lítostiví. Podobný stav může zajít tak daleko, že skončíte v ordinaci psychiatra s diagnózou deprese.

Vyčerpání má i fyzické projevy. Ze začátku budete špatně spát, což ještě prohloubí vaši únavu. K tomu se přidají bolesti hlavy. Později mohou přijít i nemoci trávicí soustavy. Typickou chorobou spojenou s vyčerpáním a stresem jsou žaludeční vředy. Únava také neprospívá tvašemu srddíčku. U vyčerpaného člověka se zvyšuje i riziko nehod za volantem. "Bylo by zajímavé mít možnost měřit ,promile‘ přepracovanosti na silnicích, možná by se ukázalo, že je to ještě větší zabiják než alkohol," upozorňuje Tomáš Vašák.